Monday, August 1, 2011

Pelancaran Bulan Kemerdekaan smkbbs 2011

Pelancaran Bulan Kemerdekaan sempena Kemerdekaan ke-54 telah berlangsung di Dewan Bestari. Majlis bermula dengan bacaan rentetan dan catatan sejarah negara menuju kemerdekaan negara, bermula dengan penentangan orang Melayu terhadap penubuhan Malayan Union. Tertubuhnya Pekembar menguatkan lagi asakan kepada British untuk memberi kemerdekaan. Rombongan Tunku Abdul Rahman ke London telah membuahkan hasil. Tanah Melayu diberi kemerdekaan tanpa menumpahkan darah. Inilah hasil kebijaksanaan pemimpin terdahulu yang telah berjasa memerdekakan negara ini.
       Majlis pelancaran ini disempurnakan oleh Pengetua SMKBBS. Dalam ucapan alu-aluan, beliau mengajak semua pelajar berusaha untuk mengekalkan kemerdekaan yang telah kita kecapi. Semua pihak perlu memastikan bahawa penjajahan mental, ekonomi, apatah lagi penjajahan fizikal, perlulah ditentang habis-habisan.
        Kemuncak program ini ialah majlis simbolik penurunan bendera Union Jack dan nyanyian lagu Negaraku dan lagu Jalur Gemilang. Bulan Kemerdekaan ini akan diisi dengan pelbagai program yang telah diatur oleh Panitia Sejarah.

Pengagihan Jalur Gemilang kepada setiap kelas
Acara simbolik menurunkan Union Jack
Paluan Gong menandakan bermulanya program Bulan Kemerdekaan
Guru-guru dan pelajar sama-sama menyanyikan lagu Jalur Gemilang


No comments :

Post a Comment

Penafian: Kerajaan Malaysia dan SMK bandar Baru Serting adalah tidak bertanggungjawab bagi apa-apa kehilangan atau kerugian yang disebabkan oleh penggunaan mana-mana maklumat yang diperolehi dari portal ini.

Copyright © 2016 Portal Rasmi SMK Bandar Baru Serting.Dilarang mengeluar ulang mana-mana bahagian data, artikel, ilustrasi, audio, video dan isi kandungan portal ini dalam apa juga bentuk dan dengan cara apa jua sama ada secara elektronik, duplikasi, mekanik, rakaman atau cara lain sebelum mendapat izin bertulis daripada Pengetua SMK Bandar Baru Serting.

All Rights Reserved

icomygov icomampu icojpa icospa ico 1malaysia icogovuc icomsc4 icohrmis icointan